Några bloggläsare har frågat efter vilka aktier som Besser har i sina aktieportföljer. Och svaret är att vilka enskilda aktier jag har är inte så viktigt. Det tycker åtminstone jag själv. Men nu blir det för första (och sista…??) gången en redovisning av allt som (idag…!!) finns i Bessers två aktieportföljer…

Ni som inte gillar långrandiga och förvirrade utläggningar kan nog hoppa över det här inlägget. Nu är ni varnade…Men kanske kan man lära sig något, ni väljer själva…😊

Fyra viktiga frågor…

Alla kan investera i aktier” heter det i många sammanhang, men det är också en hel del att tänka på innan man ”börjar med aktier”. Det finns ofta fler frågor än svar men man måste tänka till ordentligt innan man börjar och ha egna svar på de fyra viktigaste frågorna.

De fyra frågorna att svara på är 1) varför investerar man i aktier? 2) vilket typ av avkastning man vill ha? 3) vilken typ av aktier man vill ha? och 4) hur många aktier av varje bolag man vill ha i sin aktieportfölj?

Första frågan blir alltså Varför investerar man i aktier? Svaret är delvis beroende på syfte, tidplan och vilken avkastning man vill ha. Syftet kan vara pensionssparande eller större framtida investering (typ bostad…), tidplanen bör vara långsiktig (minst en börscykel…) och för avkastningen finns det bara 3 möjligheter att välja mellan, Värde, Vinst eller Utdelningar.

Andra frågan är Vilken avkastning vill man ha från sin aktieportfölj? Svaret på den frågan och det valet är helt avgörande för hur man hanterar aktierna i sin aktieportfölj. Det krävs analys med både teoretisk kunskap och praktisk erfarenhet för att förstå konsekvenserna av de olika handlingsalternativen.

Tredje och Fjärde frågan blir då hur aktieportföljen bör se ut. Vilka bolag vill man ha i sin aktieportfölj? och Hur många aktier per bolag vill man ha? Svaret på de frågorna är mest beroende på avkastning, investeringskapital och privatekonomin.

Det är först när man svarat (rätt…??) på de frågorna så är det dags att starta med investeringar i en egen aktieportfölj.

Så här svarade jag en bloggläsare… ”Det viktiga är inte vilka aktier man har just nu, det viktiga är vilka aktier man har när aktieportföljen är färdig och fullinvesterad.”

Men nu blir det (förutom många kloka ord och goda råd som vanligt…. 😊 ) också en redovisning av Bessers innehav av Branscher, Bolag och Aktier. Men först några ord om Besser som ”en annorlunda aktieinvesterare”…

Besser som investerare…

Besser är en något (mycket…??) annorlunda aktieinvesterare som inte är intresserad av finans- eller aktieanalys av enskilda bolag eller aktier. Men det gäller bara för mina aktieinvesteringar. För allt övrigt inom investeringar, finansiering, privatekonomi och skatter så är jag allmänt intresserad, och har gott om både teoretisk kunskap och praktisk erfarenhet.

Jag är hyfsat finansiellt allmänbildad och följer den ekonomiska utvecklingen väl. Detsamma gäller även företagsekonomi, svenskt näringsliv och utvecklingen av branscher och de flesta svenska storbolag. Men jag är inte intresserad av Finansanalys eller komplexa Värderingsmodeller.

Däremot är jag intresserad av de mer fundamentala och analytiska delarna av ”investeringar”. Det blir många funderingar runt både fundamentala tankar, teoretisk kunskap och praktiska erfarenheter. Det är mest det som den här bloggen handlar om.

När det gäller aktieinvesteringar är jag främst influerad av Warren Buffett (WB) men har under åren också utvecklat egna idéer och tankar. Jag kan inte investera som WB, för jag saknar både hans kunskap, kompetens och förutsättningar. Då är det bättre att anpassa mina aktieinvesteringar efter några goda principer (t.ex. från WB) och mina egna begränsningar.

Just mina egna begränsningar blir de avgörande grundstenarna till min investeringsfilosofi. Jag är inte lika smart, kunnig och kompetent som WB, jag är inte heller intresserad av finans- eller aktie-analys och jag är i grunden ganska lat och bekväm. Jag har inte tid eller lust att leta efter enskilda bolag som skall öka i värde under de närmaste åren. Men jag gillar att planera och själv styra över min egen framtid, jag har en mycket god privatekonomi och jag tar inte onödiga risker.

Resultatet blir ganska enkelt. Jag vill bara ha stabila och ökande aktieutdelningar som avkastning från mina aktieinvesteringar och jag har nu bara två aktieportföljer (ISK portföljen och Depå portföljen…) med stora, stabila och lönsamma bolag som långsiktigt ger riskbegränsade och regelbundna utdelningar.

Det blir en enkel och effektiv investeringsstrategi som inte heller kräver speciellt mycket tid eller ansträngning från min sida. Men 1) den strategin tar lite längre tid och 2) kräver lite mer investeringskapital för att få en hyfsad avkastning.

Bessers val av Branscher, Bolag och Aktier

När det gäller Branscher att investera i så väljer jag branscher där jag har intresse, kunskap och (viss…) erfarenhet. Jag är som sagt hyfsat ekonomiskt allmänbildad, men det finns många branscher som jag inte är intresserad av och inte har kunskap om. Då köper jag inte heller aktier i de branscherna, oberoende av hur bra bolagen är. Det finns tillräckligt många andra branscher och bolag att välja på ändå.

Några branscher som jag helt undviker är… Råvaror (stålverk, gruvor, metaller, olja, gas mm) som är för riskfyllda och ofta har oseriös verksamhet. Konsumenttjänster (spelbolag, media, hotell, flygbolag, transport mm) där jag saknar intresse ochdär bolagen ofta har osäkra förutsättningar. Forskningsbolag (bioteknik, IT och Techbolag, läkemedel, medicin mm) som mest är oseriösa och riskfyllda ”förhoppningsbolag” utan lönsamhet med svaga balansräkningar. Finansbolag (privatlån, låneförmedling, fondbolag, småbanker, utlåning, inkasso mm) därför att jag inte gillar det mesta inom finansbranschen. Men jag gillar de 3 svenska storbankerna

Men jag har (tyvärr…) också investerat i några branscher där jag inte haft full koll på avkastning, risker och skatter. Det är branscherna Riskkapital, Fastigheter och Investment. Det är inga katastrofer men avkastning, risker och skatter i de 3 branscherna är inte på den nivån som jag vill ha den. (se nedan)

När det gäller Bolag så gör jag inga teoretiska värderingar av de bolag som jag investerar i. Jag är därmed inte en ”traditionell värdeinvesterare” som så många andra bloggare och aktieinvesterare. Jag gör ingen VA analys eller finansanalys, jag har inga teoretiska värderingsmodeller, och jag är mycket skeptisk till många av de siffror som man hittar i bolagens egna årsredovisningar. Det är ganska enkelt att fixa och trixa med siffrorna i ”bokslutsdispositioner” och det som står i ”VDs ord” och övriga texten är mest bara tyckande och ibland rena fantasier.

Jag läser aldrig årsredovisningar eller kvartalsrapporter, och jag bryr mig inte om siffror, värde eller vinster i bolagens verksamhet.

Men självklart investerar jag bara i svenska bolag jag anser har ett ”långsiktigt stabilt värde”. Det är mest ”stora, stabila och lönsamma” bolag. Störst vikt lägger jag på bolagens tidigare resultat, på balansräkningen, tidigare utdelningshistorik och bolagets huvudägare.

När det gäller att välja Aktier i bolagen är inte heller så svårt. Många bolag har flera typer av stamaktier, både A-aktier och B-aktier, men det finns också C-aktier, SDB- aktier och Preferensaktier.

Hur skall man välja aktier? Enligt svensk aktiebolagslag har alla stamaktier med olika röstetal (A-, B- eller C-aktier) samma rätt till avkastning i form av utdelningar, så jag väljer den aktie som är billigast eftersom jag bara är ute efter utdelningarna och alltid behåller mina aktier. (Preferensaktier är mest skräp och SDB gäller inte alltid under svensk aktiebolagslag så de avstår jag)

Jag kollar aldrig aktiekurser och är heller inte intresserad av värdet på mina aktieportföljer. Jag säljer aldrig några aktier och får heller aldrig några reavinster eller reaförluster. Jag behöver aldrig tro, tycka eller göra något med mina aktier, banken tag hand om all hantering, administration och utbetalningen av mina utdelningar görs helt automatiskt till mina två portföljkonton.

Jag fokuserar bara på aktieutdelningar och de ökar för varje år från mina aktieportföljer. En ganska enkel, bekväm och behaglig investeringsfilosofi…

Värdering, Pris och Inköp

Den andra viktiga frågan är värdering och inköpspriset på aktier. Till vilket pris (aktiekurs) har varje aktie ”rätt värdering”? Även här är Besser lite annorlunda.

Jag delar upp mitt aktiva investeringskapital och mina inköp på 1) Regelbundna och planerade inköp varje kvartal och 2) Tillfälliga och oplanerade inköp när det blir tillfälle för ”bra pris på bra bolag”. Det blev t.ex. flera oplanerade inköp under ”Coronadippen” våren 2020 och ””Putindippen” första halvåret 2022.

För mina Regelbundna inköp så köper jag några (5 till 8) aktieposter om cirka 50 till 150 aktier första veckan i varje kvartal. Jag köper de aktier som (lite ostrukturerat…) ser prisvärda ut och som finns planerade i någon av mina två aktieportföljer.

För mina Tillfälliga inköp finns det inte heller några exakta eller teoretiska värden. Det är mest ”bra bolag till bra priser” för bolag som har tillfälliga problem (som kan avhjälpas…) där aktiekursen sjunker eller i en allmän börsnedgång där det blir köpläge.

För mina Återinvesteringar av utdelningar (som mest utbetalas i Q2 och Q4…) så köper jag också fritt de aktier som jag vill komplettera med i mina aktieportföljer. Utdelningarna blir för varje år ett allt större investeringskapital som kan användas till nya aktieköp.

Eftersom jag har två aktieportföljer som redan är planerade och begränsade till bolag och antal så finns det också ett antal bolag där jag redan är ”fullinvesterad”. Det betyder att jag inte köper fler aktier i de bolagen oberoende av kursutvecklingen. Det blir också en enkel form av riskbegränsning där inget bolag tar en för stor andel av respektive aktieportfölj.

Skiftar focus…

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så blir det nu en skiftning av focus från planerade inköp (Planning…) till realiserad avkastning (Performance…). Det är mer fördelningen mellan avkastning, risker och skatter som påverkar hur agerar från och med nu. De branscher och bolag som har lägre avkastning, större risk och högre skatt har flyttats ut från min ISK portfölj till en nyöppnad Depå portfölj.

Skillnaden mellan ISK och Depå är främst beskattning av avkastningen, där ISK beskattas på ”värde” (kapitalunderlag, genomsnittlig aktiekurs vid 4 mätpunkter) oberoende av realiserad avkastning (reavinster, utdelningar) och Depå som bara beskattas på ”realiserad avkastning” med 30 % rak kapitalskatt oberoende av aktiekurser och portföljvärde.

Det betyder att för bolag med högre aktiekurser och större risk men med lägre utdelningar så blir det skattemässigt fördelaktigt att flytta Branscher, Bolag och Aktier från ISK till Depå.

Enskilda aktier

Så hur många och vilka enskilda aktier har jag just nu? Som jag skrev i början så är det inte speciellt intressant. Det viktiga är vilka aktier jag har när portföljerna är färdiginvesterade om några år.

Här kommer de Branscher, Bolag och Antal aktier som idag finns i ISK portföljen (21 sept 2023)

Banker:  SEB: 5.000 / SHB: 5.300* / Swedbank: 3.590. Totalt 13.890 aktier och 3 bolag av 15.000 planerade aktier.

Telecom: Ericsson: 4.000* / Telia: 3.500 / Tele2: 2.870. Totalt 10.370 aktier och 3 bolag av 13.000 planerade aktier

Verkstad: Sandvik: 800* / Alleima: 1.750* / Atlas Copco: 1.550 / Epiroc: 1.300 / Volvo: 1.275* / SKF: 300 / Hexpol: 500 / E-lux Pro: 250. Totalt 7.725 aktier och 8 bolag av 15.000 planerade aktier.

Skog: Billerud: 3.000 / SCA: 1.900*. Totalt 4.900 aktier och 2 bolag av 6.000 planerade aktier.

Bygg: Skanska: 730* / NCC: 1.950. Totalt 2.680 aktier och 2 bolag av 5.000 planerade aktier

Konsument: H&M: 5.900 / Essity: 570* / Axfood: 300 / Husqvarna: 650. Totalt 7.420 aktier och 4 bolag av totalt 10.000 planerade aktier.

Det betyder att ISK portföljen idag har totalt 46.985 aktier i 22 bolag av 64.000 planerade aktier.

Här kommer de Branscher, Bolag och Antal aktier som idag finns i Depå portföljen (21 sept 2023)

Riskkapital: Ratos: 6.000 / Indutrade: 500 / EQT: 500 / Kinnevik: 1.500. Totalt 8.500 aktier och 4 fullinvesterade bolag av 8.500 planerade aktier.

Fastighet: Corem: 3.000** / Wallenstam: 3.500 / Fabege: 1.500 / Hufvudstaden: 2.500**. Totalt 10.500 aktier och 4 fullinvesterade bolag av 10.500 planerade aktier.

Investment: Investor: 640 / Industrivärden: 150*. Totalt 790 aktier och 2 bolag av 1.150 planerade aktier.

Enskilda Bolag: Electrolux: 320. Totalt 320 aktier och 1 bolag av 1.000 planerade aktier.

Det betyder att Depå portföljen idag har totalt 20.110 aktier i 11 bolag av 21.150 planerade aktier.

Totalt finns det 67.095 aktier i 33 bolag och 9 branscher så här långt. Två branscher är fullinvesterade (Riskkapital och Fastigheter) och några fler branscher och bolag blir det inom kort. Idag finns det bara 7 branscher och 21 bolag kvar att investera i.

*… Investeringen i Industrivärden var inte mitt eget val, de aktierna fick jag som utdelning från SHB 2021. Men jag gillar alla 8 underliggande bolag till Industrivärden som ger regelbundna utdelningar. De bolagen finns med i ISK portföljen och är utmärkta med *. Totalt finns det idag 14.425 aktier i de 8 underliggande bolagen. Det kommer att bli många fler aktier i framtiden…

**… Notera att det är en liten skillnad i antal men en stor skillnad i värde mellan 3.000 Corem B och 2.500 Hufvudstaden A. Besser investerar bara i antal aktier och är inte intresserad av ”värde” i olika aktier. En mycket enkel men effektiv form av riskbegränsning…

Sammanfattning…

Besser skulle kunna sammanfatta sina synpunkter med… ”Det intressanta är inte vilka aktier man har i sin aktieportfölj utan den avkastning och det resultat som aktierna ger”. Då spelar enskilda aktier ingen större roll bara man väljer ”bra bolag”.

Besser investerar bara i bolag som ger (regelbundna…) utdelningar och som är stora, stabila och lönsamma. Ganska enkelt… 😊

(Några bolag väljer att pausa sina utdelningar, typ Kinnevik o Electrolux och de överförs då till Depå portföljen.)

Men tyvärr gör (nya, högre…) ISK-skatten att 3 Branscher (Riskkapital, Fastighet, Investment) och 1 Bolag redan flyttats över från ISK till Depå av skattetekniska skäl. Mer info om ”ISK- eller Depå-skatt??” kommer i nästa inlägg i början av oktober. Rekommenderas för de som vill veta mer om våra ”aktieskatter”…

Bara för info…

… var rubriken på det mail som jag den 12/9 skrev till Cecilia Nicpay (Artikelförfattare, Afv) och Peter Benson (Chefredaktör, Afv).

Med texten…”Ibland blir man förvånad av Affärsvärlden. Gör ni ingen background check? Så här skrev jag i två inlägg redan 2019 och 2020…

Det finns mer info om dessa aktiebedrägerier om man letar lite på webben.

Att Affärsvärlden gör reklam för en aktiebedragare som Aapo Sääsk är ganska anmärkningsvärt, men det är kanske bara vad jag tycker… ”

Det är inte bara jag som reagerat på Affärsvärldens artiklar om Aapo Sääsk, även ”Lars” och flera andra bloggare och Affärsvärlden läsare med lite mer kunskap och lite bättre minne gjorde det.

Men Affärsvärlden försvarar att man låter en aktiebedragare framträda med egna inlägg och han blir av Afv framställd som ”framträdande industriman” med ”lösningar på Sveriges problem”. Ett journalistiskt bottennapp och ganska bedrövligt att en tidning som Affärsvärlden gör reklam för oseriösa aktiebedragare …

Slutsats

Det kan verka komplicerat att ha två olika aktieportföljer men för mig funkar det bra. Det är också en av orsakerna till att Besser är en ”något annorlunda aktieinvesterare”.  Men resultatet så här långt är helt OK tycker jag.

Den fundamentala skillnaden är att jag skiljer mellan planerade och oplanerade inköp, även om det finns begränsningar för båda. Det förutsätter att det finns ett befintligt och tillräckligt stort aktivt investeringskapital att använda både för planerade regelbundna inköp och för tillfälliga inköp när ”bra bolag blir billiga”. Alla aktieutdelningar återinvesteras också som inköp av nya aktier.

Jag säljer aldrig några aktier och det betyder att antalet aktier alltid ökar varje år i mina aktieportföljer. Då är sannolikheten stor att även avkastningen ökar över tiden.

För mig är avkastningen på aktierna det viktigaste, och jag räknar bara med ” riskbegränsad, regelbunden, realiserad, passiv och lågbeskattad avkastning”. Det blir ett positivt, stabilt och ökande kassaflöde av aktieutdelningar som jag får in på mina ISK- och Depå-konton varje år och då har enskilda aktier eller värdet på aktierna inte någon större betydelse.

Det är dystert att Affärsvärlden inte förstår vilka aktiebedragare man släpper fram i tidningen och att Besser fortfarande behöver varna för aktiebedrägerier av den ökände Aapo Sääsk. Ni som inte har koll på vem det är kan läsa inläggen i texten ovan från nov 2019 och jan 2020. Tag varning…

Besser